2 keer in 1 week - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu 2 keer in 1 week - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

2 keer in 1 week

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

02 April 2014 | Hongarije, Debrecen

Dag lieve allemaal!

Laat ik beginnen met te schrijven over het weekendje Boedapest (15-17 maart). Wat is het een geweldig mooie stad zeg! Behalve de toeristisch bekende gebouwen als het Parlement, Budakasteel, de grote markt, basilieken en kerken, is er nog veel meer moois te zien. Het leuke is dat lijkt alsof er geen moeite gedaan wordt om mooi te zijn, maar dat er heel nonchalant zo her en der in de stad ongelooflijk mooie gebouwen neergezet zijn. De meeste van die gebouwen dienen niet eens een ontzettend belangrijke functie, maar zijn gewoon het omhulsel van een willekeurig bedrijf.

Het weer was jammer genoeg uitermate slecht. De zaterdag begon goed, maar we zijn uiteindelijk weggewaaid en geregend (dat is op sommige foto’s ook wel te zien). Door de wind werd het heel erg koud en hebben we besloten om ons ergens in een kroeg op te sluiten tot de volgende dag. De cocktails waren lekker (en goedkoop!) ;). ‘Ons’ zijn trouwens Marie (Frankrijk), Denise (Brazilië), Eduardo (een Braziliaanse vriend van Denise) en ik.

Op maandag vertrok Eduardo terug naar Brazilië en Denise naar Debrecen. Marie en ik hebben met z’n tweeën nog wat bezienswaardigheden bewonderd. Zo wilden we ’s morgens ontbijten in de grote markt, maar na een uur hadden we de markt nog niet gevonden en hebben we maar ergens anders ontbeten. Vervolgens hebben we even op internet opgezocht waar die hele markt nou eigen was… wat bleek… het lag in het zuidelijke gedeelte van Pest en niet in het door ons uitgekamde noordelijke deel. Toch jammer ;) Op (of ‘in’, want het is overdekt) de grote markt hebben we vervolgens onze lunch gekocht en zijn in de tram naar Margit eiland gestapt. Om het hele eiland ligt een hardloopbaantje.

We hebben van alles gezien en ik wil er zeker nog een keer naar terug, want ik heb nog niet alles kunnen bewonderen (mede door het slechte weer). Wat ik wel heb gezien, zijn de metrostations met mooi betegelde muren, schepijs in de vorm van een roos, metroroltrappen waar geen einde aan lijkt te komen en die heel erg steil zijn, het Parlement vanaf een rondvaartboot in de avond, de Amerikaanse ambassade die denkt dat hij heel belangrijk is (driedubbel hekwerk en allemaal beveiligingsmannetjes), kleine markhalletjes, veel bruggen, politiemensen die niet met mij op de foto wilden, een 15-maart-processie en allemaal mensen (gewoon mensen die toevallig van A naar B gingen en niet speciaal over straat liepen te paraderen) die met de Hongaarse vlag rondlopen (toen ik tegen mijn medereizigers vertelde dat ik dat wel een gek gezicht vond, kreeg ik meteen te horen: en hoe dacht jij dat Koninginnedag eruit ziet voor buitenlanders??? Haha). Kortom, een geslaagd weekend!

De week na Boedapest was er voor de letterenstudenten (of alleen Duits en Nederlands) de zogenaamde Consultatieweek. Ik heb geen idee wat dat inhoudt, maar ik was in ieder geval vrij. Judit moest die week uit haar studentenkamer, want er was een conferentie op de universiteit en daar hadden ze slaapplaatsen voor de gasten voor nodig. De studentenkamers die je via de universiteit ‘krijgt’ (vergelijkbaar met mijn kamer bij de SSHN) blijven hier blijkbaar altijd van de uni. Je moet ook elk jaar maar weer afwachten of je in aanmerking komt voor een kamer. Je huurt de kamer voor een lage prijs, maar moet er tijdens de zomermaanden wel weer uit, zodat ze gebruikt kunnen worden voor toeristen of andere dingen. Zo kan je er tijdens een collegevrije periode dus zonder pardon uitgebonjourd worden! Judit heeft die week bij ons gelogeerd. Gezellig!

Op woensdag (19-03) was ons internationaal diner à la Brazilië. Het was een soort ovenschotel en als toetje een zoete pizza. Het was lekker en wederom heel erg gezellig. Na de tijd zijn we naar de door de ESN georganiseerde karaoke-avond geweest. Het was gezellig (nee, ik heb niet gezongen!) en superdruk.

En verrassing: vrijdags ben ik voor de tweede keer die week naar Boedapest geweest! Ik heb op het laatste moment besloten dat ik met Judit en de vakgroep Nederlands meeging naar de studiedag. Er waren de hele dag lezingen, waaronder eentje van Judit over haar scriptie. Iedereen sprak Nederlands en ik heb daar zelfs een docent uit Sheffield, Engeland, gezien. Dat is leuk, want zij is Nederlands en woont nu in Engeland en geeft les op de universiteit van Sheffield, maar wat nog leuker is: Christel, studiegenootje uit Nijmegen, is dit semester daar! Dus ik heb even de groetjes meegegeven ;)

Maandag 24 maart heb ik met Oma Eskes geskypt! Ze was jarig en ik had pap en mam gevraagd om de laptop mee te nemen. Ik heb opa en oma, Robbert, Elisabeth, Hanne, Pap en mam gezien, maar ik heb ook mijn spiksplinternieuwe achterneefje Hendrik gezien! Wat een schatje 

Vorige week woensdag was er weer een internationaal diner (zie je, het begint echt een traditie te worden ;)) en dit keer was het bij ‘mij’ thuis. Ik had mijn Hongaarse mama gevraagd of ze Hongaars wilde koken, omdat de meeste andere studenten dat nog nooit gegeten hadden, althans, niet ‘homemade’. Het was een succes volgens mij, want het was superlekker! Volgende week staat er Moldavisch op het menu.

Van Gábor, hoofd van de vakgroep Nederlands, hebben Arina (lektor uit Nederland) en ik de opdracht gekregen om het taalniveau van de docenten te beoordelen. Gábor is heel blij met twee moedertaalsprekers en wil graag het niveau zo veel als mogelijk opkrikken. We hebben bedacht dat we een aantal lessen gaan observeren en dat we alle opvallende/storende fouten in zowel uitspraak als zinsbouw en grammatica gaan opschrijven. Na de les geven we dan feedback aan de docent. Als we alle docenten hebben beluisterd, gaan Arina en ik de resultaten met elkaar vergelijken, om te zien of er een bepaald onderdeel/aspect vaak terugkomt en of daar iets aan gedaan moet/kan worden. We hebben nog geen idee of er iets bruikbaars uit voortkomt.

Verder ben ik behalve met Duits natuurlijk ook bezig met lesgeven en assisteren bij Nederlands. Ik ben officieel voor maar vier uur per week aangesteld, maar zeker met de opdracht van Gábor ga ik daar ver overheen. Ik ben een keer per week aanwezig bij Zsuzsa’s les (niet Zsuzsi mijn Hongaarse zus, maar het is een docent) en een keer per week bij Réka. Bij Zsuzsa dien ik vooral als vraagbaak en ben ik degene die de gesprekjes beoordeeld en van feedback voorziet. Bij Réka geef ik delen van de les zelfstandig en doe ik vooral spreekvaardigheidoefeningen met de studenten. Volgende week (8 april) neem ik zelfs een hele les van haar over, omdat ze dan in Roemenië is. Leuk! Ik heb er nu al zin in!!

De afgelopen anderhalve week was ik niet goed in orde. Ik was niet echt ziek (want dat weiger ik), maar ik was ernstig moe en heb heeeeeel erg veel geslapen. Waarschijnlijk is het gewoon een flinke verkoudheid. Aan mijn keel te zien, heb ik ook een lichte keelontsteking, maar dat gaat als het goed is ook vanzelf weer over. Ik ben wel gewoon naar de uni geweest, al heb ik wel een paar saaie/onbelangrijke lessen geskipt. Gisteravond ben ik nog even langs mijn buddy geweest waar een aantal mensen zich zouden verzamelen om gezamenlijk naar de wekelijkse pubavond te gaan. Het leek mij niet zo verstandig om mee te gaan, maar het leek mij wel een heel goed idee om een paar glaasjes pálinka te drinken, zodat alle bacteriën en virussen in mijn lichaam zouden worden uitgeroeid (voor iedereen die het nog niet weet: pálinka is een ontzettend vies en heeeeeeel sterk drankje, meestal huisgemaakt en daardoor nog sterker dan normaal).

Ik ga mijn best doen om het volgende verslag wat eerder te plaatsen, zodat het niet zo lang wordt als deze ;) Deze week heb ik namelijk nog een internationaal diner, aankomend weekend ga ik naar de stad Szeged en volgende week heb ik mijn eerste grote toets en moet ik een volledige les Nederlands invallen. Genoeg om over te vertellen in mijn volgende verslag ;)

  • 02 April 2014 - 13:44

    Mams:

    He Carine,

    Wat schrijf je leuk, moet er soms echt om lachen omdat ik het je "hoor" zeggen. Leuk al die foto's. Jij krijgt zo echt een goede indruk hoe Hongarije in elkaar steekt. Super dat je het zo leuk hebt !! xx

  • 02 April 2014 - 14:42

    Anouk :

    He Carien!
    Leuk verhaal en wat maak je toffe dingen mee! Super om te lezen ;) x

  • 02 April 2014 - 16:03

    Lisan:

    Hoi Ca!!!

    Zoooo, ik moest even bij lezen hoor, liep een paar verhalen achter! Maar echt super leuk om allemaal te lezen en wat je allemaal meemaakt... heel anders dan het saaie leventje hier in Nederland haha!
    Hier gaat alles prima, al helemaal gewend aan m'n vaste baan!!
    Geniet ervan en ik wacht op je volgende verhaal.

    Liefs, Lisan xx

  • 03 April 2014 - 15:00

    Tante Nardy En António:

    Hallo Carine,
    Wat een leuk verhaal weer en leuke foto's. Jammer van het weer in Boedapest, maar het ziet er prachtig uit. Vooral die ijsjes, geweldig,

    Het is hier op het moment gewoon z o m e r !!

    Succes met je invalles Nederlands volgende week en we horen wel hoe het gegaan is,

    liefs
    António en tante Nardy

  • 05 April 2014 - 12:51

    Oma Wessels :

    hallo carine wat een lekker lang verslag zo tehoren heb je het goed naar je zin wij hebben niet zoveel gezien toen wij in boedapest zijn geweest prachtige fotos ik heb gelezen dat je nu echt les gaat geven maar dat je ook gewedig geniet met het duits gaat het ook beterals je terug bent in nederland komen we bij je hongaars eten hier is alles goed groetjes van oma en opa wessels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 10281

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: