De tijd vliegt - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

14 Maart 2014 | Hongarije, Debrecen

Het is inmiddels al weer ruim een week geleden dat ik mijn vorige verhaal schreef. De tijd gaat echt snel!

De hutspot is gelukt! Met wat aanwijzingen van mam en het nodige rondspeuren op internet heb ik het dan toch voor elkaar gekregen om hutspot met hachee op tafel te zetten. Het kostte wat moeite, aangezien ze hier geen ‘hacheevlees’ verkopen… ok, dan runderpoulet… niet? Laat het dan in ieder geval íets van rund zijn. Internet zegt dat het borst- en voorschoudervlees in stukjes moet zijn, maar probeer dat maar eens uit te leggen. Uiteindelijk smaakte het vlees helemaal prima, dus niks aan de hand! Ik heb trouwens wel enorm moeten lachen om wat ik allemaal op internet heb gelezen over hoe je hutspot moet maken: “ingrediënten: een zak gesneden hutspot (…)”. Zouden deze mensen weten dat ‘hutspot’ niet de naam is van de groente die erin gaat? Zoals ‘boerenkool’ dat wel is in ‘boerenkoolstamppot’?

Maandagavond (10-03) heb ik een topavond gehad. Met drie van mijn buddy’s (= Hongaarse hulpjes en de buitenlandse studenten die daarbij horen, net als ik dus) ben ik naar een achterafkroegje/-barretje/-dingetje geweest waar ze aan Hongaarse volksdansen en -muziek doen. Superleuk! Ik had van tevoren geen idee wat me te wachten stond, maar het was tot nu toe een van de leukste avonden. Er werd steeds in stapjes een dans uitgelegd en vervolgens gingen we een heel nummer lang de pasjes al rondhupsend uitvoeren. De dansen werden meestal in een grote kring uitgevoerd, al dan niet in paren of met elkaars handen vasthoudend. De dansjes waren voor mij als (inmiddels gepensioneerde) danser natuurlijk aan de makkelijke kant, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik vond het prachtig! De sfeer was goed, ik had sjans met een te oude slechte grappen makende Hongaar en met een oud vies klein mannetje, de muziek was leuk en iedereen deed enthousiast mee. Het is erg lastig om het goed te omschrijven, maar het komt er in ieder geval op neer dat het een topavond was!

Afgelopen dinsdag (11-03) heb ik op de uni zowaar een 5 gehaald! Daarbij moet ik misschien even uitleggen dat een 5 hier de hoogste score is, maar moet ik ook eerlijk bekennen dat het voor een mondeling was die ging over het gebruik van de sjwa (oftewel ‘stomme e’, oftewel de uitspraak van de letter in bijvoorbeeld ‘lopen’) en laat dat nou (bijna?) hetzelfde zijn als in het Nederlands! Misschien moet ik dan ook maar vertellen dat ik behalve deze 5 volgens mij ook al een 1 heb gehaald (ja, voor grammatica). Dit was gelukkig niet geheel aan mijzelf te wijten, maar het is toch jammer. Doorgaans is de score van toetsen als volgt: 90% goed = 5, 80% = 4, 70% = 3, 60% = 2 en 50% is een 1, maar dan heb je het niet gehaald. Voor een begrippentest van geschiedenis heb ik ook een 5 gehaald en van een aantal testen heb ik de cijfers nog niet terug. Het gaat dus aardig goed ;)

Woensdagavond heb ik deelgenomen aan een nieuw bedachte traditie van mij en een aantal andere studenten. Ik weet niet of het een naam heeft, maar het idee is dat elke woensdag iemand anders kookt volgens zijn eigen internationale keuken. Deze keer heeft Marie uit Frankrijk heerlijke quiches en crêpes gemaakt. Volgende week is Denise uit Brazilië aan de beurt. Ik ben benieuwd!

Deze week heeft Judit (Hongaarse studente die NL studeert en vriendin van Zsuzsi) een interview gehouden met mij en de twee Belgische meisjes. Dit interview komt waarschijnlijk in de faculteitsnieuwsbrief. We hebben ook foto’s gemaakt van ons voor het universiteitsgebouw. Ik heb er eentje bij dit verslag geplaatst, maar er komen er nog meer aan!

Morgenochtend (zaterdag 14-03) zal ik met Marie naar Budapest vertrekken om daar tot en met maandag rond te struinen. Marie is er twee weken geleden ook al geweest met een georganiseerde trip, dus hopelijk kan ze mij het een en ander laten zien. In mijn volgende blog zal ik verslag doen!

Verder ben ik gewisseld van grammaticagroep, omdat ik de docente vreselijk slecht vind, ik heb weer keurig hardgelopen, mijn Hongaarse kennis wordt stukje bij beetje steeds beter en volgende week ben ik lekker vrij. In die vrije week ga ik met een Hongaarse studente van Duits skeeleren, ga ik waarschijnlijk spek/kaas en spek/appel pannenkoeken bakken (helaas hebben ze hier geen pannenkoekenstroop, want dat zou het helemaal af maken), moet ik helaas ook studeren, ga ik met Zsuzsi en Andi naar een bar met livemuziek (geen idee wie er speelt, maar het schijnt leuk te zijn) en verder heb ik nog geen bijzondere plannen.

Ik vind het geweldig leuk om jullie berichtjes te lezen, dus vooral blijven doen! :) En verzoekjes zijn ook nog steeds welkom haha ;)

  • 14 Maart 2014 - 19:19

    Dayenne:

    Ha nichtje,

    Wat onwijs leuke en ondernemende dingen doe je allemaal!! Het zou echt helemaal niks zijn al die talen, bah zeg! Vind het wel knap van je! Je Hutspot ziet er lekker uit hoor!! Ik heb net even al je verslagen gelezen was er nog niet toe gekomen. Waar leuk allemaal. Kijk uit naar de volgende.. Heel veel plezier van het weekend in budapest!! We zullen je aanstaande zondag (etentje van oma) wel miss hoor! Ik zal af en toe wel even fotootje sturen op de whatsapp dan zie je dat wel als je wifi hebt! Heel veel plezier.!!!!

    Dikke knuffel Dayenne

  • 17 Maart 2014 - 14:29

    António En Tante Nardy:

    Hallo Carine,
    Leuk, die (beschrijving van de) dansavond. Goed idee trouwens om een woensdagavond 'vreemd' eten traditie in te voeren en vooral ook lekker mmmmmm! En... goede cijfers gehaald. Het lijkt erop dat je dus ook nog studeert, geweldig..
    Ben benieuwd naar je volgende berichtje en laat even weten wat je zoal te eten krijgt op de woensdagen.

    groeten
    António en tante Nardy

  • 19 Maart 2014 - 14:56

    Jose:

    Hey Carine,

    Wat een belevenissen allemaal weer. Leuk idee om elke week bij een ander studiegenootje te eten in de traditie van de land van zijn/haar herkomst. Ben heel benieuwd wat je allemaal krijgt voorgeschoteld. Zal best lekker zijn. Studie gaat ook goed begrijp ik, geen onbelangrijke bijkomstigheid, haha.
    Ben weer benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes,
    José

  • 19 Maart 2014 - 21:34

    Oma Wessels :

    hallo carine weer een leuk verslag wat die hongaarse dansen betreft dat kennen weook toen wij in hongarije zijn geweest hebben wij ook een groep gehad was best leuken ook meegedaan ik heb zondag een heel leuke dag gehad wezijn allemaal smiddag in anhold geweest daar hebben we oud hallandse spelletse gadaan maar wel jammer dat je daar niet bij kon zijn maar niet getreud wij zijn blij dat je hetzo naar je zinhebt geniet er maar van en ook nog studeren he jehutspot zag er goed uit zo dat was een lang verhaal groetjes van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 10286

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: