Snelle update (bezoek pap & mam, Roemenië) - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu Snelle update (bezoek pap & mam, Roemenië) - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

Snelle update (bezoek pap & mam, Roemenië)

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

01 Juli 2014 | Hongarije, Debrecen

Wat heb ik de afgelopen weken een drukke (maar hartstikke leuke) tijd gehad!

Vrijdag 13 juni (Reninka’s verjaardag) kwamen pap en mam mij ophalen met hun supermooie nieuwe camper. Ik was heel erg blij om ze te zien, maar op de één of andere manier was het ook heel raar dat ze daar ineens stonden. Na mijn spullen te hebben ingeladen, ben ik achter in de camper gaan zitten (eigenlijk was het meer líggen, want ik had een bank voor mij alleen) en zijn we naar Eger gereden. We kwamen op tijd aan op de mooie camping. Het was eenvoudig, maar lag in een mooie omgeving (en op kruipafstand van de wijnkelders). ’s Avonds moest het Nederlands elftal spelen, dus hebben we te midden van de Hongaren op een pleintje met een megagroot scherm Nederland zien winnen.
Zaterdag en zondag hebben we de stad bekeken en hebben we uiteraard een uitgebreid bezoek gebracht aan de wijnkelders in de “vallei van de mooie vrouw”. Er zijn een stuk of 40 wijnkelders daar, dus het was iets te veel van het goede om overal een glaasje te proeven ;) Als afsluiter zijn we naar een heel bijzondere kelder gegaan waar een oud vrouwtje in haar eentje werkte (ik heb hier al eerder over geschreven toen ik met medestudenten bij een Hongaarse vriendin in Eger op bezoek ben geweest). De muren en plafond van de kelder zijn volledig bedekt met zwarte schimmel en het was er hartstikke vochtig en muf. Maar…. Dat vrouwtje maakte dat helemaal goed. Ze was heel erg enthousiast en helemaal blij dat ik twee woorden Hongaars kon spreken. Ze liet een groepje strijkers komen en liet ons al haar gastenboeken zien. Ze was ook helemaal blij met het klompje dat ik haar heb gegeven.
Zondag was het natuurlijk Vaderdag en in tegenstelling tot Moederdag, had ik nu wel iemand om het mee te vieren. Op de camping had ik niet echt de mogelijkheid om een uitgebreid ontbijtje op bed te maken, maar “op z’n campings” heb ik toch mijn best gedaan ;) (foto komt later).
Maandag 16 juni zijn we naar de wijnstreek (en –dorpje) Tokaj gereden. De camping lag langs de Tisza-rivier en was qua locatie prachtig. Het sanitair was helaas niet in al te beste staat, maar voor één nachtje wel vol te houden. Tokaj schijnt wereldberoemd te zijn (voordat ik in Hongarije was, had ik er echter nog nooit van gehoord… maar nu blijkt Karel het zelfs op de wijnkaart te hebben staan, dus is het misschien toch iets bekender dan ik dacht…) en ook hier waren weer genoeg wijnkelders en –winkels te vinden. Met z’n drieën hebben we een wijnproeverij gedaan, waarbij (in tegenstelling tot de eerder wijn’proeverij’ die ik had gedaan) er van alles uitgelegd werd over de druiven, smaak, soorten etc. etc. We hebben zelfs de beroemde Aszú-wijn geproefd!
Dinsdag zijn we naar het zuiden vertrokken om ons kamp voor enkele dagen in Hajdúszobószlo op te slaan. Het was een beetje ingewikkeld om de juiste camping te vinden, want het was een wirwar van toeristische straten met heel veel bordjes en dingen met ‘thermál’ erop, maar helaas geen bordje van onze camping. De camping bleek uiteindelijk nógal toeristisch te zijn en dat was zeker na de vorige campings een enorm contrast met wat we gewend zijn. Toen wij aankwamen was het nog niet heel erg druk, maar toen we een aantal dagen later weer wegreden stond de camping goed vol (opvallend, voornamelijk Polen).
Direct naast de camping lag het grote, populaire, toeristische Thermaalbad-/Aquapark-/Spacomplex. Wij zijn er één middag geweest en verbaasden ons over de drukte, terwijl dit waarschijnlijk nog een van de rustige dagen was. Leuk om zo’n heisa een keer gezien te hebben, maar of ik nou echt blij van wordt…
Woensdag hebben we de wedstrijd van Nederland gekeken in het centrumpje. Daarna heb ik pap en mam vissoep laten proeven, maar helaas was dit lang zo goed niet als die ik in Szeged had gegeten. Gelukkig weten ze nu wel dat vissoep in het echt niet zo vies is als het klinkt ;)
Donderdag heb ik een rondleiding gegeven in Debrecen. Na een korte wandeling door het centrum en een indrukwekkend bezoekje aan de universiteit, waren wij uitgenodigd om ‘thuis’ een echte Hongaarse lunch te eten :) Mijn Hongaarse mama had lekker groentesoep (met speciaal voor mij de doperwten apart) en fruitsoep gemaakt en paprika-kip als hoofdgerecht. Lekker!
Vrijdagochtend hebben pap en mam mij weer thuis afgezet en zijn zij naar het Velencemeer gereden. Ik vond het een hartstikke leuke week, ook omdat ik dan ook nog echt vakantie heb gehad in een tentje én kaas, drop en stroopwafels kon eten :D

Vervolgens had ik één dag om bij te komen voordat ik zondagochtend om 5 uur weer moest opstaan voor de trip naar Roemenië met Denise (Brazilië), Alberto (Spanje) en Marie (Frankrijk). Het liep niet helemaal zoals gepland, want toen wij om 6 uur ‘s morgens op het busstation vroegen van welke plek de bus precies zou vertrekken, vertelde een mannetje ons dat het vandaag ‘not possible’ was en dat er alleen op zaterdag een bus richting Oradea vertrok (terwijl wij heel zeker weten dat op internet iets anders vermeld stond!!). Dus op naar het treinstation, waar we de trein van 8 uur wilde nemen. Die bleek tachtig overstappen te hebben, dus hebben we besloten om met de trein van 11.20 te gaan. Dat betekende dus nog een paar uurtjes wachten. We hebben onze tijd goed gebruikt, want we zijn naar Denises huis gegaan om daar eerst te ontbijten en vervolgens nog even te slapen op de bank.
Ik zal in het kort even noemen waar we geweest zijn en ik zal een andere keer uitgebreider vertellen, want ik heb geen tijd meer om verder te schrijven. Ook de foto’s zullen later volgen. Vanaf morgen ben ik wéér een week weg (Budapest, Wenen en Voltfestival in Sopron), maar ik wilde in ieder geval al íets schrijven.
Met de trein zijn we de grens met Roemenië gepasseerd en in Oradea hebben we een mooie Dacia Logan gehuurd en zijn naar onze eerste slaapstad Cluj Napoca gereden. Na Cluj Napoca zijn we naar de zoutmijn in Turda geweest en hebben geslapen in Alba Julia. Dinsdags zijn we via Sibiu naar Braşov (slaapplek) gereden. Woensdag zijn we naar het ‘Dracula’ kasteel geweest in Bran en daarna direct doorgereden naar Sighişoara waar we de laatste nacht hebben geslapen. Donderdags restte ons nog een paar uur rijden terug naar Oradea. En één ding: wauw, wat is Roemenië een verrassend mooi land!!

  • 02 Juli 2014 - 00:09

    Jose:

    Geweldige belevenissen allemaal weer! Leuk dat je ouders nu ook geweest zijn, is ook leuk, straks als je weer thuis bent, zij weten nu waarover jij het hebt. Dat praat straks veel makkelijker. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad die week, maar ook de rest van de tijd.
    Fijne tijd verder, geniet er maar weer van!

    Groetjes,'
    José

  • 02 Juli 2014 - 16:21

    António En Tante Nardy:

    Hoi Carine,
    Wat leuk hè zo'n weekje met mama en papa! Ik vind wel dat jullie heeeel veeeel wijn geproefd hebben, maar ja, ik ken je vader langer dan vandaag.......
    En inderdaad, Roemenië is verrassend prachtig, met ontzettend aardige mensen. Je hebt echt het 'toeristische' Roemenië gedaan. Heel erg leuk. Veel plezier bij het festival, Judith, Mark, Mirjam en volgens mij ook Thomas en Andreea zijn daar vorig jaar ofzo ook geweest en zij vonden het geweldig!

    Geniet nog van de laatste weken,

    groetjes
    António en tante Nardy

  • 05 Juli 2014 - 20:19

    Paps:

    Ik (wij) vond(en) het ook een hele leuke week, die overigens wel erg snel voorbij ging. Jij hebt je ontpopt als een uitstekende reisgids. Wij waren blij om je weer te zien, maar na een dag was het al bijna weer normaal...
    Heel veel plezier nog de laatste weken.

    Groetjes en tot de 27e

    Paps en mams XX

  • 06 Juli 2014 - 21:19

    0ma Wessels:

    hallo carine wij hadden van je vader en moeder al gehoord dat het een fijne week is geweest geniet nog maar van de rest dat je daar bent groet jes van opa en oma wessels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 10269

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: