nummer 180 - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu nummer 180 - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

nummer 180

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

09 Juni 2014 | Hongarije, Debrecen

Hallo lieve allemaal! Op het moment dat ik dit verhaaltje typ, zit ik lekker binnen, want buiten is het veeeel te warm. Ik als Nederlander heb even iets langer nodig om eraan te wennen, dus ik ga af en toe naar buiten, maar na 5 minuten ren (nou ja rennen… daar is te warm voor) ik zwetend weer naar binnen ;)

Zoals ik in mijn vorige verhaal vertelde, zou het volgende diner in Nederlandse stijl zijn en woensdag 21 mei was het dan zover. Ik had bijna anderhalve kilo gehakt gehaald en heb een berg gehaktballen gemaakt. Als groente had ik broccoli, bloemkool en doperwten met wortelen. Verder waren er natuurlijk gekookte aardappels en heel veel omajus :) Als toetje had ik appeltaart gemaakt en die serveerde ik met ijs en slagroom. Het was die dag heel lekker weer en we konden buiten eten! Iedereen vond het eten heel erg lekker, dus ik was tevreden.

Vrijdags was het afscheidsdiner van de Erasmusorganisatie. Voor mij kwam die bijna twee maanden te vroeg, maar dat mocht de pret niet drukken ;) Het eten was (net als bij het welkomstdiner) niet heel geweldig, maar de locatie maakte dat allemaal meer dan goed. We hebben namelijk in de universiteit gegeten! Wauw! Jullie weten inmiddels hoe mooi het daarbinnen is, dus je hoeft alleen nog maar de tafeltjes en mensen erbij te bedenken ;) Naderhand kon ik helaas niet mee de stad in, want ik had die week daarna een heleboel toetsen en moest dat weekend nog veel leren.

Zaterdag en zondag heb ik dan ook heel hard mijn best gedaan en tot ’s avonds laat gestudeerd (Ik had de rest van de weken natuurlijk weer te weinig gedaan, dus kwam alles op het laatste moment aan). Zaterdags was er een feestje ter gelegenheid van de naamdag van een tante, maar ik zat thuis te leren. ’s Avonds kwamen de meiden mij toch even ophalen en heb ik nog gezellig een drankje meegedaan. Uiteindelijk heb ik 7 van de 8 toetsen gehaald en heb die ene toets nog herkanst. Ik heb daar nog geen uitslag van gekregen.

Die week was ook de Algemene Ledenvergadering van mijn studentendansvereniging in Nijmegen. Dat was een bijzonder moment, want ik werd daar voorgesteld als kandidaat-secretaris van het volgende bestuur! Ik kon daar natuurlijk niet zelf aanwezig zijn, maar ik had een mooi filmpje in elkaar geknutseld en mijn medebestuursleden hebben ons erdoorheen gesleept: we zijn aangenomen als nieuw bestuur! Vanaf volgend jaar zal ik dus als secretaris plaatsnemen in het 15e bestuur van SDVN Dance Fever :)

2 juni had Zsuzsi het schriftelijke deel van haar afstudeerexamen. Aangezien ze dit jaar fulltime heeft gewerkt, heeft ze niet altijd evenveel tijd gehad om te leren. Ook voor haar kwam het dus op het laatste moment aan. Ze had er wel voor gezorgd dat ze van tevoren doordeweeks vrij was van haar werk, zodat ze zich toch nog enigszins kon voorbereiden. Ik ben ‘s middags naar de vakgroep gegaan en heb haar toets even ingezien en naar mijn idee zou het nog errug spannend worden of ze het zou halen of niet. Dinsdags ben ik er weer naartoe gegaan en heb onofficieel de uitslag te horen gekregen: Zsuzsi had een score van 60%... en laat dat nou EXACT de grens zijn tussen slagen en zakken. Ze had het dus met de hakken over de sloot gehaald. Ik mocht haar de uitslag vertellen (de andere studenten hoorden het pas later) en we konden aan de slag voor het mondelinge deel op vrijdag. Ik zeg ‘we’, omdat ik Zsuzsi heb geholpen met leren. We hebben samen twee dagen fulltime zitten leren en het heeft gewerkt: voor alle drie de delen van haar mondeling (scriptiepresentatie, grammatica en literatuur) heeft ze een 4 (5 is het hoogst) gehaald! Ze is dus GESLAAGD voor haar Bachelor Nederlands!!

Ondertussen had ik de afgelopen tijd mijn vakantie met pap en mam voorbereid. Ik heb de plaatsen, routes en campings uitgezocht en een soort van planning gemaakt. Ik heb er heeeeeel erg veel zin in, want ik wil ze heel graag laten zien waar ik de afgelopen tijd heb doorgebracht. Ze komen mij donderdag of vrijdag in Debrecen ophalen (MET HUN NIEUWE CAMPER!!!) en dan rijden we door naar Eger (heel mooi plaatsje in het noorden met een vallei vol wijnkelders). Na een paar dagen daar op een camping te hebben gestaan, rijden we horizontaal naar rechts naar Tokaj (beroemde wijnplek). Ook daar staan we één of twee nachtjes en dan gaan we weer naar het zuiden, richting Debrecen. Wat we precies gaan doen, weten we nog niet, maar het zal ongetwijfeld iets met wijn zijn. Ook is de omgeving heel erg mooi in het noorden (met bergen enzo), dus een mooie wandeling kan ook niet uitblijven.

Na het Nederlandse diner zijn er geen internationale diners meer geweest en ook geen weekendtrips meer, want de andere studenten hadden hun tentamens later dan ik en sommigen zijn alweer richting huis. Toch heb ik mij prima vermaakt hoor! Ik heb voor het eerst een veganistische appeltaart gebakken (inmiddels was dat al appeltaart nummer honderdtachtig), ik heb geoefend met in de zon liggen ;) (en ben zelfs al bruin geworden!), ik heb weer hardgelopen (maar nu met 30+ graden kan het even niet meer…), ik heb mij stiekem al georiënteerd op kroegjes waar ik het WK kan kijken (geheel in oranje outfit natuurlijk), ik heb weer heerlijk met Yvon (en Patrick) geskypt en ik lekker genoten van mijn vrije tijd. En ook voor de resterende tijd hier in Hongarije heb ik al genoeg plannen! Ik ga naar het Volt-festival in Sopron en omdat we dan toch al bijna in Oostenrijk zijn, brengen we meteen een bezoekje aan Wenen, ik ga nog naar Budapest met de meiden en als pap en mam weg zijn, ga ik met een aantal andere studenten rondrijden in Roemenië. Genoeg om me niet te gaan vervelen dus ;)

  • 09 Juni 2014 - 16:20

    Ingeborg :

    Ik geniet van je enthousiasme Carine!

  • 09 Juni 2014 - 22:04

    Jose Wessels:

    Hoi Carine,

    Weer genoten van het verslag van al je belevenissen, fijn dat je nu lekker vakantie hebt.
    Ik wens jou (en pappa en mamma natuurlijk ook) een hele gezellige tijd toe samen, geniet ervan!

    Groetjes,
    José

  • 10 Juni 2014 - 15:49

    António En Tante Nardy:

    Hallo Carine,

    Gezellige verhalen schrijf je toch! Leuk dat mama en papa bij je komen, en typisch iets voor jou om al een hele planning klaar te hebben... geweldig!! Geniet van jullie vakantie samen en ook van de vrije tijd daarna. Ben benieuwd of je nog de tijd vindt om dan nog een verslagje te schrijven, maar in elk geval alvast heel veel plezier bij het festival, in Wenen en in Roemenië. Voor leuke adresjes e.d. neem even contact op met Thomas..

    Groetjes, ook aan Jan en Erna van
    António en tante Nardy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 10256

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: