1-maandig-jubileum - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu 1-maandig-jubileum - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

1-maandig-jubileum

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

05 Maart 2014 | Hongarije, Debrecen

Op veler verzoek heb ik bij dit verhaal wat foto’s van de (binnenkant) van de universiteit gevoegd. De buitenkant komt nog een keer, maar daar moet het mooi weer voor zijn :) Ook heb ik wat foto’s gemaakt onderweg van huis naar de uni, zodat jullie kunnen zien hoe de omgeving eruit ziet.

Afgelopen weekend (2-3 maart) ben ik met 5 andere Erasmusstudenten (Spanjaard, Braziliaanse, Franse en twee Chinezen) op stap geweest en hebben we twee dagen in de stad Miskolc doorgebracht. Met z’n zessen hadden we een supermooi appartement midden in het centrum (per persoon nog geen 10 euro). Zondagochtend zijn we om 6:00 vertrokken uit Debrecen en om 8:30 waren we in de stad gearriveerd. Allereerst zijn we op zoek gegaan naar hét kasteel, maar dat bleek onder constructie te zijn waardoor er eigenlijk niks te zien was. Vervolgens zijn we naar Lillafüred gegaan met de bus. Typ deze naam eens in bij google afbeeldingen… ja doe maar echt… zo zag het er dus niet uit. Helaas ziet het er in de winter-maar-niet-echt-winter-want-er-is-geen-sneeuw heel anders uit. Het was bovenal bruin en grijs. Ik kan me voorstellen dat het er mooi uit kan zien, dus we zijn van plan om er in de zomer nog een keer naar terug te gaan. Nadat we uitgekeken waren in Lillafüred, zijn we wezen lunchen in Miskolc en daarna vertrokken we naar het thermaalbad Tapolca. Typ dat ook eens in bij google afbeeldingen… zo zag het er ook echt uit. Helaas zag het er mooier uit dan het was (snap je?), want het water was in de grotten veel te koud en de warme baden waren precies als in een doorsneezwembad. Jammer. Na het avondeten hebben we gezellig wat gedronken en gekletst op de bank in ons appartement. Maandagochtend/-middag hebben we door het centrum gewandeld en na de lunch (die heel erg lekker was) hebben we de bus richting huis genomen. En die bus is toch een verhaal apart! Stel je een touringcar voor (en niet zo’n verhabbezakt ding als tijdens je schoolreisje, maar een prima mooi en schoon exemplaar) die ruim 100 kilometer gaat afleggen… gelukt? Stel je dan eens een ongelooflijk lage ticketprijs voor… nee, nog lager… Het kostte ons per persoon welgeteld minder dan 3 euro!! Dat is nog goedkoper dan een retourtje Zelhem-Doetinchem!!

Vorige week vertelde ik aan een Hongaarse student dat ik meestal met de fiets naar de uni ga. Hij vond dat heel interessant en vertelde trots dat er ook veel fietspaden zijn in Debrecen. Ik dacht even dat ik hem verkeerd verstond en dat hij bedoelde ‘niet zo veel’, maar nee, hij vind echt dat er veel fietspaden zijn. Volgens mij keek ik heel erg dom en daarna moest ik lachen en legde hem uit dat het voor Nederlandse begrippen echt heeeeeeeeel weinig is. Ik ben zo hier en daar inderdaad fietspaden tegengekomen, maar zoals je op de foto’s kunt zien, zijn die niet in al te beste staat.

Afgelopen dinsdag (4 maart) was mijn 1-maandige-jubileum in Hongarije! Ik ben op stap geweest met mijn Erasmusbuddy’s (de Hongaarse ‘hulpstudenten’ zeg maar…) en een aantal andere studenten. Voordat we naar de stad gingen, hebben we eerst bij iemand thuis afgesproken, omdat ik nog steeds geen Pálinka had gedronken. Pálinka is zoals de kaas, stroopwafels en drop van Nederland zijn, alleen is Pálinka een heeeeel erg vies drankje met een alcoholpercentage van tussen de 37,5 en 86. Het percentage van de huisgestookte Pálinka (die ik dus heb gedronken) valt meestal aan de hoge kant uit. Niet te drinken dat spul, maar dat was ook niet de bedoeling vertelden ze mij, want het was eigenlijk alleen bedoeld om snel dronken te worden. Ik hou het toch liever bij Baileys of een lekker cocktailtje, want alcohol drinken om de alcohol (en dus niet omdat je het lekker vindt…) blijf ik toch een gek fenomeen vinden.

Tot nu toe mis ik Nederland nog niet echt, behalve dan een fatsoenlijke BRUINE boterham. Het ergste vind ik dat ik er bijvoorbeeld niet bij kan zijn nu Yvonne haar eerste huisje heeft met Patrick. Dat soort dingen vind ik echt heeeeel erg stom :(

Sinds mijn vorige blog heb ik weer van alles gedaan: geskyped met mijn opa’s en oma’s (superleuk!!) op de verjaardag van oma Wessels, ik heb al 3 lessen Hongaarse gehad en kan steeds meer zeggen (zo heb ik gisteravond/-nacht nog met een oud uitsluitend Hongaarssprekend taxichauffeurtje ‘gepraat’ in het Hongaars), ik ben wezen bowlen (beurt 1: 0, beurt 2: STRIKE!, de rest: beschamend slecht), ik heb koffie gedronken met wat Hongaarse studiegenoten van Duits om ze te leren kennen, ik ben ondertussen bezig geweest om dingen uit te zoeken over mijn Master voor volgend collegejaar, ik ben van kamer gewisseld en slaap nu op de ouderlijke slaapkamer (in een tweepersoonsbed!!), vandaag valt de grammaticales uit, dus ik ben lekker vrij! Oja, veel studenten willen een beetje Nederlands leren van mij, dus er lopen nu heel veel studenten rond die te pas en te onpas ‘neuken in de keuken!’ roepen. Sorry hè.

Verder ben ik van plan om aanstaande zaterdag Hutspot te maken (dus mam, we moeten vrijdag even skypen, want misschien heb je nog tips voor me… ik heb het nog nooit gemaakt haha), ik zou meegaan op de Budapesttrip aankomend weekend, maar ik heb het weekend hard nodig om alles bij te werken voor de uni, want ik loop nu al achter (en ja, dat is erg, want als ik mijn punten niet haal, moet ik mijn beurs van ruim 1000 euro terugbetalen), ook wil met Zsuzsi de film ‘Gooische vrouwen’ of ‘Alles is liefde’ gaan kijken.

Heel veel liefs vanuit Debrecen!

  • 05 Maart 2014 - 12:56

    Carine Eskes:

    De foto's van de uni zijn op de een of andere manier niet te zien onder dit verslag, maar je kunt ze wel zien bij "foto's"!

  • 05 Maart 2014 - 13:10

    José:

    Wauw, wat een belevenissen allemaal weer. En alweer een maand onderweg, de tijd vliegt!
    Geniet er maar lekker van verder!
    Groetjes,
    José

  • 05 Maart 2014 - 13:44

    Reninka:

    haa zus!!
    ik zit in de trein terwijl ik dit type. ik moest hardop lachen van sommige dingen in je verslag.. mijn medereizigers zullen wel gedacht hebben.. hmm..

    in ieder geval lees ik dat je het ontzettend naar je zin hebt en dat je genoeg leuke en lieve mensen om je heen hebt! dat is altijd fijn om te horen :)

    ik ben trots op je!!

    xxxx Reninka

  • 05 Maart 2014 - 15:00

    Mams:

    Prachtige universiteit. Dat was nog eens leuk, je verslag lezen en daarna de foto's bekijken terwijl we aan het skypen zijn. Uitleg rechtstreeks van jou. Super om te zien dat je het allemaal zo leuk vindt. 3 maanden en dan kunnen we de uni zelf zien ;-)
    xxx


  • 05 Maart 2014 - 20:57

    0ma Wessels:

    hmallo carine we hebben genoten van je verslag vooral de fiets paden wadat aangaat zijn we wel verwend maar je geniet wel de fotos zijn leuk geniet ernog maar van groeten van oma enopa wessels

  • 05 Maart 2014 - 23:27

    António En Tante Nardy:

    Hallo Carine,
    Nou, je hebt niets te veel gezegd in je vorige verslag. Wat een geweldig gebouw!!! Dan maakt de saaie Duitse grammatica toch niets meer uit. Ja, wat fietsen betreft, zijn we hier in Nederland echt verwend met de fietspaden en vooral de automobilisten die aan 'ons' fietsers gewend zijn!! Kijk maar goed uit!!
    Inderdaad, de tijd vliegt 'when you are having fun'.

    Enne 'fun' heb je wel zo te lezen,

    nog veel plezier,
    groeten
    António en tante Nardy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 10273

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: