KAAS! - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu KAAS! - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

KAAS!

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

30 April 2014 | Hongarije, Debrecen

Daar is hij dan, het verhaal over het weekendje Eger en de koningsdagreceptie! Het is weer een beetje een lang verhaal geworden, dus ga er maar goed voor zitten ;)

Het weekendje in de stad Eger was heel erg leuk! Maar, het had wat voeten in de aarde hoor. Julcsi (een Hongaarse student, die ik ken van een vak van Duits) had mij en een aantal andere studenten uitgenodigd om een weekendje bij haar te logeren. Zij woont in Eger en wilde ons alle mooie plekjes van de stad laten zien. In totaal waren we met flink wat dames: Heidi en Erja uit Finland, Weronika uit Polen, Katie uit Amerika, Christina uit Duitsland (zie ook de foto’s). Het was de bedoeling dat we van vrijdag tot en met zondag zouden blijven, maar toen we eenmaal in Eger waren, hoorde ik dat iedereen zaterdag al naar huis wilde. Jammer! Ik vond het ook wel een beetje asociaal, want Julcsi had tenslotte gerekend op het hele weekend. Ze had zelfs haar ouders en broer het huis uitgebonjourd, zodat we het rijk alleen hadden.
De reis naar Eger was een groot avontuur. De bus zou vrijdag om 16.15 vertrekken en we hadden om 16u op het treinstation afgesproken (ik was in de veronderstelling dat de bus daar ook zou vertrekken… niets bleek minder waar). Heidi en Erja waren net als ik iets te vroeg, maar daardoor hadden genoeg tijd (dachten we toen nog) om de bus te zoeken en op de andere dames te wachten. Helaas kwamen de dames niet en konden we de vertrekplaats niet vinden. Na in het Hongaars, Engels en Duits gevraagd te hebben waar de bus dan wél zou vertrekken, kwamen we erachter dat de bus (10 minuten geleden) was vertrokken vanaf een kilometer verderop gelegen BUSstation. Helaas moesten we vervolgens bijna twee uur wachten op de volgende (en laatste) bus. De anderen hadden de bus blijkbaar wel gevonden, maar ze gebruiken hun telefoon nooit, dus hadden ze onze telefoontjes niet gehoord.
De busrit zelf was ook een hele ervaring. We zaten met z’n drieën achterin en hadden 5 stoelen tot onze beschikking. Halverwege de reis begon het erg warm te worden (we zaten natuurlijk ook boven de motor) en ineens liet een bodemplaat los! Heidi moest haar voeten erop houden, om te voorkomen dat de plaat steeds omhoogwaaide door de hete lucht. Gelukkig sprak de jongen voor ons zowel Engels als Hongaars en kon hij de chauffeur vertellen dat hij die plaat weer even moest vastschroeven. Helaas bleef het gigantisch warm en zaten we half uitgekleed, met bijna smeltende zolen te zweten ;)
In Eger hebben we een taxi rechtstreeks naar de vallei genomen alwaar we de andere meiden zouden ontmoeten. We hebben in verschillende wijnkelders een wijntje gedronken. Het bijzondere aan de wijnkelders is dat het plafond en de muren onder de zwarte schimmel zit. Jeetje, ik vind het helemaal niks, maar het schijnt normaal te zijn. Zeker in de wijnkelders waar vaten met wijn opgeslagen zijn schijnt de schimmel in symbiose te leven met de wijn. Het houdt bijvoorbeeld de luchtvochtigheid op peil. Het zal best zo zijn, maar ik vind het vooral vies ;)
Zaterdags zijn we met z’n allen naar het wijnkelderstelsel onder het plein voor de Basiliek geweest. We kregen daar een rondleiding en het was erg leuk. Daarna zijn we in de toren van het tegenover gelegen college geweest. Daar hadden ze een soort mini-Nemo (dat wetenschapsmuseumding voor kinderen in Amsterdam dat eruit ziet als een groen schip) en een kamer vol met sterrenkijkdingen. Dat vond ik allemaal niet zo boeiend, MAAR… boven in de toren was een ‘camera obscura’. Zoek maar op internet op wat het is ;) Het was suuuuupergaaf!! De gids noemde het een soort ouderwetse webcam, maar het was veel toffer dan dat! :)
We zijn die dag ook nog naar andere wijnkelders geweest, want het weer was niet zo goed, maar daarna ging bijna iedereen al naar huis. Julcsi vroeg of ik zin had om nog een dagje te blijven en daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen! Zondags hebben we dan ook de kasteelruïne bezocht, het mooie park en de rest van de stad. Het was heel erg gezellig en ik ben blij dat ik ben gebleven! ’s Middags kwamen haar ouders weer thuis voor de lunch en heb ik ze kunnen imponeren met mijn geweldige Hongaars ;) We zijn daarna nog met z’n vieren naar een klein mooi dorpje verderop gereden. Vanaf daar start een aantal mooie wandeltochten waarvan Julcsi mij een heleboel foto’s had laten zien. Als we tijd hebben, wil ik daar heel graag naartoe met pap en mam, want daar zijn bergen en het is supermooi!
En dan Koningsdag. Of nou ja, de koningsdagreceptie. Maandagochtend vertrok ik samen met 10 studenten van de opleiding Nederlands en 4 collega’s in een klein busje naar Budapest. De reis duurde iets van drie uur en we waren keurig op tijd. De residentie van de Ambassadeur ligt op een berg en er staan allemaal dure huizen. De residentie was mooi versierd met oranje ballonnen, de Nederlandse vlag en oranje lichten (zie foto’s). Ik was (als enige……….) geheel in stijl in het oranje en voelde me helemaal op mijn plek ;) Toen we door het gebouw heen naar de tuin liepen, stonden daar Hongaarse meisjes in kaasmeisjeskostuum ons op te wachten (wat moeten zij zich raar hebben gevoeld ;)), maar het allermooiste was nog wel dat ze KAAS hadden!!! En niet zomaar kaas: KOMIJNENKAAS!! ZE HADDEN KOMIJNENKAAAAAS!! Mijn dag was kon niet meer stuk. Helaas heb ik gedurende de twee uur dat we daar mochten rondlopen maar drie stukjes kaas weten te bemachtigen, maar toch… beter iets dan niets! Ook serveerden ze haringhapjes en bitterballen.
De receptie zelf was leuk om eens meegemaakt te hebben, maar aangezien de ambassadeur niet bepaald een feestnummer is en hij zijn Leidse accent er nogal dik bovenop legt, was het wel een beetje saai. Er waren allemaal mannetjes in pak en die stonden maar een beetje te staan. De livemuziek vond ikzelf erg leuk, maar niemand voelde zich geroepen om zijn heupen los te gooien, dus ook ik heb niet veel anders gedaan dan stiekem een klein beetje heen en weer bewogen. De speech van de ambassadeur was niet erg goed en het was jammer dat het grootste gedeelte bestond uit het opnoemen van de sponsoren die dit geweldige evenement mogelijk hebben gemaakt. De klapper van de avond vond ik wel dat we het volkslied hebben gezongen. Hahaha, dat heb ik nog nooit zo gedaan volgens mij. De Hongaren zingen wel een paar keer per jaar hun volkslied, maar wij Nederlanders doen dat volgens mij niet, ja… als profvoetballer of olympische-gouden-medaille-winnaar. Vervolgens deden we ook nog het stukje: Leve de koning, hoera hoera hoera. Tja, leuk hoor die koning, maar als hij geen koningsdag zou organiseren, zou ik hem al niet meer zo interessant vinden. In tegenstelling tot wat de meeste (buitenlandse) mensen denken, wordt koningsdag over het algemeen niet gevierd om we zo’n fan zijn van het koningshuis, maar enkel omdat we fan zijn van koningsDAG en alle feestelijkheden die daarbij horen.

Nu ben ik 5 dagen vrij, omdat ze hier de Dag van de Arbeid vieren en we daarom zowel 1 als 2 mei vrij zijn! Vandaag heb ik geprobeerd de cake voor een slagroomtaart te bakken. Hij ziet er wel aardig uit, maar is niet zo hoog als ik had gehoopt. Morgen ga ik hem afmaken. Verder heb ik volgens mij niks bijzonders te melden. Ik heb voorlopig geen spannende plannen. Ik ben wel hartstikke benieuwd naar al jullie plannen en belevenissen, dus blijf vooral berichtjes sturen :)

Veel liefs

  • 30 April 2014 - 21:23

    António En Tante Nardy:

    Hoi carine, eindelijk is het me gelukt om de eerste reactie te geven. Leuk verhaal weer. Wat een toestand met die bus. Vrijdag vertrekken wij weer naar Portugal voor een dag of 10. Dus ook een prima vooruitzicht. Verheug me al weer op je volgende bericht! Veel plezier en tot de volgende keer. Liefs António en tante nardy

  • 30 April 2014 - 21:23

    António En Tante Nardy:

    Hoi carine, eindelijk is het me gelukt om de eerste reactie te geven. Leuk verhaal weer. Wat een toestand met die bus. Vrijdag vertrekken wij weer naar Portugal voor een dag of 10. Dus ook een prima vooruitzicht. Verheug me al weer op je volgende bericht! Veel plezier en tot de volgende keer. Liefs António en tante nardy

  • 30 April 2014 - 21:23

    António En Tante Nardy:

    Hoi carine, eindelijk is het me gelukt om de eerste reactie te geven. Leuk verhaal weer. Wat een toestand met die bus. Vrijdag vertrekken wij weer naar Portugal voor een dag of 10. Dus ook een prima vooruitzicht. Verheug me al weer op je volgende bericht! Veel plezier en tot de volgende keer. Liefs António en tante nardy

  • 30 April 2014 - 21:27

    Tante Nardy:

    Tja even wennen zo'n smart phone ;-)

  • 30 April 2014 - 21:34

    Carine Eskes:

    Haha geweldig, de eerste reactie en dan meteen drie keer ;) Maar wel hip hoor, een smartphone! Succes met oefenen ;) Bedankt voor jullie leuke berichtjes en veel plezier in Portugal! LiefsXX

  • 30 April 2014 - 21:48

    Margreet:

    Hoi Carine,
    Leuk om je verhalen te lezen en zo je belevenissen te volgen.
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar, veel plezier nog!
    Groetjes Margreet

  • 30 April 2014 - 22:14

    0ma Wessels:

    geweldig leuk verslag we hebben weer genoten dat uren wachten op een bus dat kennen wijook maar je bent ertoch gekomen konings dag was hier optv erg mooi ja zo lang verslag kan ik niet maken wij wachten maar weer op je volgen de verslag groetjes vanoma enopa

  • 30 April 2014 - 22:42

    Marloes Wessels:

    Hee, wat leuk om te lezen dat je het leuk hebt! Ook hier mijn eerste reactie (alleen geen 3x ;) ) Veel plezier nog verder! En wat lekker dat ze kaas hebben! X marloes

  • 01 Mei 2014 - 11:33

    Zusjee:

    Heyy Zus!

    Weer super hoor! Lijkt wel alsof jij alleen maar tripjes maakt in plaats van studeren? :P Erg leuk om weer wat van je te horen! :) Trots op je! :)

    xxxxxx

  • 02 Mei 2014 - 00:20

    Paps En Mams:

    Lieve Carine,
    wederom een fantastisch verhaal !! Ik geloof dat wij onderhand een maand in Debrecen moeten blijven, om alle bezienswaardigheden te kunnen bekijken. Ik kan niet wachten om naar Hongarije af te reizen....
    Liefs Paps (en mams)

  • 04 Mei 2014 - 11:59

    José:

    Hoi Carine,

    Leuk verhaal weer, wat mij betreft kunnen ze niet lang genoeg zijn hoor! Ik heb zo'n idee, wat je vader en moeder mee zullen nemen uit Nederland : KAAS!!! Haha.
    Ik geef maar 1x een reactie hoor, als eerste reageren en dan meteen ook maar drie keer.................:):);)
    Groetjes en veel plezier verder.

    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10271

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: