3 zussen rijk :) - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu 3 zussen rijk :) - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

3 zussen rijk :)

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

19 Mei 2014 | Hongarije, Debrecen

Hoog tijd voor weer een update!

Mijn vorige verhaal was ik ergens geëindigd bij de cake van de slagroomtaart, dus daar zal ik dan nu weer mee verdergaan. De cake had iets te lang in de oven gestaan, waardoor hij een beetje te hard is geworden, maar qua smaak was ie goed. En… hij zag er supermooi uit! (Zie foto’s)
De rest van de vrije dagen heb ik niet heel bijzonder interessant besteed, maar zaterdag 3 mei ben ik naar het plaatsje Hajdúböszörmény geweest. Adrienn (Hongaars meisje, studeert Nederlands als bijvak) had mij en Anna (Moldavië) uitgenodigd voor één of andere familiehappening bij haar oom en tante in de tuin. Het was die dag heel mooi weer en iedereen was heel nieuwsgierig naar de twee buitenlanders ;) Toen wij daar aankwamen hingen de ketels met goulash al boven het vuur en waren ze druk bezig met alles voorbereiden. Ik vond het ontzettend leuk om zo’n typisch Hongaarse dag mee te maken! Het eten was ongelooflijk lekker en iedereen was heel erg aardig. Een topdag! Later hoorde ik van Adrienn dat haar familie helemaal trots en onder de indruk was van mijn drie woorden Hongaars ;) haha
4 mei was het natuurlijk dodenherdenking en die heb ik dit jaar achter mijn laptop op de bank meegedaan. Op Bevrijdingsdag was het helemaal treurig, want ik moest gewoon naar de universiteit en er was niemand vrolijk aan het feesten. Toch jammer.
Donderdag 8 mei was het dan zover: mijn Hongaarse taalexamen! Het was alleen schriftelijk, dus echt een goede inschatting van ons niveau kan natuurlijk niet gemaakt worden. Ik vond de toets niet moeilijk en dat bleek ook wel uit de score: 96/100. Gehaald dus! Een week later konden we de certificaten ophalen :)
Na de Hongaarse toets ben ik met Marie (Frankrijk) naar Denise gegaan, alwaar Denise een heerlijk Braziliaans diner had voorbereid. Ik hoor jullie denken… ‘Braziliaans??? Dat heb je toch al een keer gegeten???’ Dat klopt! Goed opgelet ;) Maar, deze keer was Denise twee weken naar Brazilië geweest en had ze typisch Braziliaanse ingrediënten meegenomen. Lekker lekker!! De dag daarna was het weer raak, want Maries familie was op bezoek geweest en had allemaal lekkere Franse dingetjes meegenomen. Dus ook voor een tweede keer een Frans diner! En dat was helemáál lekker! Gedroogde worst, tapenade, sardientjespureespul, ovenschotel met franse kaas, cheesecake-achtige-kersentaart als toetje. Ik vroeg nog of dit het feestelijke eten was, maar nee, dit was gewoon doorsnee doordeweeks doodnormaal eten. Maar goed dat ik niet een halfjaar in Frankrijk zit, want dan had je me naar huis kunnen róllen! ;)
Zaterdags heb ik met Adrienn en Edit (Hongaars, NL als bijvak) in de botanische tuin (= heeeeel erg mooi) geluncht. Ik had appeltaart gebakken, omdat het de bedoeling was dat het een Nederlandse middag zou worden, zodat ze goed voorbereid naar hun Nederlandse taalexamen later die dag konden gaan. Na de picknick ben ik met Marie nog naar een soort vlooienmarkt/kermis/braderie geweest die vlakbij mijn huis gehouden werd. Het was de Zelhemse braderie x 100 (zonder overdrijven). De (in de hele stad volgens mij grootste) weg was afgesloten en er was van alles te doen. Gelukkig was het ook nog heel mooi weer.

En toen was het 15 Mei! Rond 16u kon ik Reninka ophalen van het vliegveld! De eerste dag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. Ik moest vroeg naar bed, omdat ik vanaf 8 uur twee colleges en een toets had. Vrijdagmiddag zijn we op de fiets (het was godzijdank hartstikke mooi weer en totaal het tegenovergestelde van wat er voorspeld was) naar het centrum gefietst. Ik heb haar een korte rondleiding gegeven, hebben gezellig een drankje gedaan en op de terugweg zijn we langs de universiteit gegaan (zie ook de foto’s). Zij was net zo onder de indruk als ik de eerste keer was. ’s Avonds hebben we op bed lekker een filmpje gekeken met popcorn en toen we wilden gaan slapen hebben we eerst nog anderhalf uur liggen gieren van het lachen… ouderwets gezellig! :) Zaterdag hebben we heerlijk uitgeslapen, thuis geluncht en spelletjes gespeeld met de meiden. ’s Avonds hadden we een zussenavond met ons vieren en hebben we lekker gegeten en zijn daarna de kroeg ingedoken. Zondag hebben we niet zo veel gedaan eigenlijk, maar Reninka moest ook weer op tijd naar het vliegveld. Een top weekend! En over drie weken staan pap en mam op de stoep!

Verder heb ik via Skype gesolliciteerd voor het bestuur van de studentendansvereniging in Nijmegen (ik mag over de uitslag nog niks zeggen… maar ik ben er blij mee :P), ik heb het vak Verbale Kommunikation afgesloten met een 3 en het vak Phonetik met een 5, dinsdag 6 mei heb ik weer een les mogen overnemen, ik ben naar een concertje van een Hongaarse band geweest (was niet mijn genre en ook jammer als je geen enkel woord kunt verstaan... maar het was wel gezellig!), ik heb Moederdag gevierd zonder mijn mama…, vorige week heeft Bijie een chinees diner gekookt (lekker!!), woensdag is het internationale diner op z’n Hollands (jammer dat de Nederlandse keuken zo ongelooflijk saai is… ik ga gehaktballen met aardappels en groente maken. Appeltaart als toetje!) en over 10 nachtjes begint mijn ZOMERVAKANTIE!!!

  • 19 Mei 2014 - 18:15

    Mams:

    Een 3 en een 5 ??? heeft vast een andere waarde als hier in Nederland....toch ?
    Leuk verhaal....wij zijn klaar voor Hongarije....!!
    MAM xx

  • 19 Mei 2014 - 18:21

    Carine Eskes:

    jaa natuurlijk! 1 = onvoldoende, 5 = hoogste

  • 19 Mei 2014 - 19:22

    Jose:

    Hoi Carine,

    Leuk verhaal weer. En geweldig, die ketel met goulash, het water loopt je in de mond als je er naar kijkt.
    Hoe eten ze het daar? Met rijst?
    Gezellig, zo'n weekendje even met je eigen vertrouwde zus. Fijn dat jullie je zo goed hebben vermaakt.
    En nu uitkijken naar de komst van je ouders, ik kan je vertellen, zij hebben er ook heel veel zin in!
    Groetjes, uit een inmiddels zomers Nederland.
    José

  • 19 Mei 2014 - 21:07

    António En Tante Nardy:

    Hoi Carine,

    Wat een lekkere ! verhalen schrijf je toch steeds. Zo leuk om steeds zo internationaal te koken en de verschillen tussen de landen te zien. Die zijn soms echt wel groot denk ik. Die potten goulash ken ik wel van Roemenië, ze maken daar dan ook nog één of andere soep in... Is niet zo raar, want zijn niet voor niets buurlanden. Is inderdaad erg lekker.
    Wel fijn dat Hongarije redelijk dichtbij is, zodat er nog familie over kan komen. Kunnen ze het allemaal met eigen ogen zien. Is toch anders dan op skype..
    Goede cijfers haal je! Geweldig.
    Maar.. wat gaat de tijd toch snel, geniet nog maar van alles daar en tot het volgende verhaal,

    groetjes
    António en tante Nardy
    PS ik zit nu gewoon achter mijn PC, Dus dit berichtje komt maar één keer :)

  • 19 Mei 2014 - 22:35

    Jodie:

    Hee Carine!

    Leuk om je verhalen zo af en toe te lezen!
    Het was leuk geweest als we elkaar 'toevallig' hadden getroffen toen ik een eind maart geleden in Boedapest was.
    Grappig dat bij jou een 5 het hoogst is, terwijl het hier het laagst is. Ik snap de logica er nog niet van, maar zal mij ook een beetje worst wezen. Zolang ik de toetsen maar haal haha.
    Nog veel plezier daar, geniet er van. De tijd vliegt he!?

    Groetjes Jodie

  • 21 Mei 2014 - 21:41

    Oma Wessels :

    weer een heel leuk verslag hoelang is die vacancie en al dat lekkere eten wij wachten maar weer naarhet volgende verslag groertjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 10255

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: