M'n lievelings - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu M'n lievelings - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

M'n lievelings

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

23 April 2014 | Hongarije, Debrecen

Hallo allemaal!

Zsuzsi moest pasgeleden haar scriptie inleveren en ik heb haar daarbij geholpen, want het moest in het Nederlands geschreven worden. We hebben vaak avonden en middagen samen gezeten om de tekst te verbeteren. Ik vond het hartstikke leuk om te doen :) Zsuzsi was zo blij met mijn hulp, dat ze een cadeau voor mij had gehaald nadat ze de scriptie had ingeleverd: een fles Baileys!! Helemaal goed!! :)

Wenskaarten zijn hier in Hongarije erg moeilijk te vinden. Als je in Nederland een boekwinkel binnenloopt zie een wand vol met kaarten voor alle mogelijke gebeurtenissen, maar hier in Hongarije kun je niet eens een kaartje vinden voor samenwonen! Toen ik Patrick en Yvonne wilde feliciteren voor met hun ‘huisje’, heb ik tevergeefs stad en land afgezocht. Dan maar geen kaartje :( De volgende gelegenheid die zich aandiende was Yvonnes verjaardag. Ook dat was een behoorlijke uitdaging. De meeste kaartjes zijn namelijk bestemd voor naamdagen en de weinige verjaardagskaarten die er zijn, staan vol met ellenlange Hongaarse teksten en glitters en gouden randjes… Uiteindelijk heb ik toch een kaart kunnen vinden (zonder verhaal, glitters en goud) en hij was perfect op tijd aangekomen! :)

Zaterdag 12 april ben ik met de ESN (Erasmus studenten organisatie) naar de stad Tokaj geweest. Het schijnt wereldberoemd te zijn om de wijnen (had er nog nooit van gehoord), maar het is er ook gewoon erg mooi. We zijn ’s morgens vanuit Debrecen vertrokken en hebben eerst een prachtig kasteel in Sárospatak bezocht. Het uitzicht vanaf de toren was heel erg mooi (zie foto’s). Als tweede activiteit stond het ‘adventurepark’ in Sátoraljaújhely op het programma. Het was niet echt een adventurepark, omdat er alleen maar een rodelbaan was. Nou was die rodelbaan wel supervet en heel erg lang, maar toch… Als afsluiting hadden we een wijnproeverij in Tokaj. We zijn naar een wijnkelder gereden, maar daar gebeurde niet helemaal wat ik verwacht had…. Bij een wijnproeverij denk ik aan het proeven van wijn (goh…), maar hier werden gewoon per tafel een aantal flessen op tafel gezet en was het vervolgens de bedoeling dat we ons daar een paar uurtjes mee zouden vermaken. Jammer. Ik had graag uitleg gehad en gepaste hapjes bij de verschillende wijnen, maar helaas. Het was wel een gezellige dag hoor, maar het verdient het predicaat ‘wijnproeverij’ absoluut niet. Dus met pap en mam ga ik in juni nog een keertje terug om een echte wijnproeverij te doen!

Zondags ben ik met Bijie (Chinees meisje) naar een soort festival-braderie-ding geweest in het centrum. Het was ter ere varkensvlees? Ik weet het niet precies, want alles is in het Hongaars… Er was in ieder geval heel veel eten, optredens en kraampjes.

Het volgende internationale diner vond plaats bij Ali (Pakistaans). Ze zijn gewend om heel erg pittig te koken. Je kunt je niet voorstellen hoe pittig het is als je het nog nooit gegeten hebt, maar om je een beeld te geven: hij had speciaal voor de niet-Pakistanen een mildere versie van het gerecht gekookt, maar toen ik dat at, dacht ik dat ik per ongeluk de pittige had genomen. Niet dus. Ik moet wel zeggen dat het anders pittig is dan wanneer wij een berg sambal in ons eten zouden gooien. Ik weet ook niet welke kruiden/pepers hij gebruikt heeft. Als toetje kregen we een zoete thee met melk. Ook dit was weer extreem, dus niet een beetje zoet, maar het glazuur brak van mijn tanden. Ik vond het wel ontzettend leuk om dit ook eens geproefd te hebben!

Goede Vrijdag wordt hier in Hongarije niet echt ‘gevierd’. De lessen op de universiteit gingen gewoon door en niets wees erop dat het Goede Vrijdag was. ’s Avonds was er een heel interessant evenement. Het heeft niks met Goede Vrijdag te maken overigens. Het wordt ‘Gumball’ genoemd. Op Facebook kon ik zien er dat al 700 mensen waren die hadden gezegd dat ze er naartoe zouden gaan, dus het beloofde een spektakel te worden. Wat houdt het precies in? Het was de bedoeling dat we ons allemaal verzamelden op het treinstation, vervolgens de tramlijn zouden volgen en bij elke pub/kroeg een drankje drinken. De meeste mensen die op het station arriveerden, waren al aardig bezopen (en het begon om 18.00!!). Marie (Frankrijk) en ik waren precies om 6 uur op het station, maar we zagen geen 700 man hoor. Sterker nog, op het hele station waren er überhaupt in totaal misschien 30 mensen aanwezig en die hoorden niet eens bij het evenement. We hadden kunnen weten dat dit zou gebeuren, want Hongaren zijn ALTIJD te laat. En dan niet 10 minuten, nee hoor, een uur. Uiteindelijk was het een leuke avond met heel veel (paar honderd, maar ik denk geen 700) dronken mensen. Ikzelf kan gelukkig alles nog navertellen! ;)

Met Pasen was er helaas geen Nederlandse brunch met mijn familie, maar daarvoor in de plaats heb ik wel iets anders gekregen. Eerste Paasdag begonnen we met een Hongaars paasontbijt (zie foto’s). Daarbij werd koud vlees, melkbrood, bosuitjes, radijs en natuurlijk gekookte eieren gegeten. De combinatie vond ik erg bijzonder, maar wel lekker! ’s Middags waren we uitgenodigd voor een paaslunch bij Zsuzsi’s opa en oma. We zouden om 13 weggaan, maar dat werd natuurlijk pas 14 uur en voordat we er waren moest er onderweg nog van alles gedaan worden (tanken bijvoorbeeld…). Melinda (m’n Hongaarse mama) had anderhalve dag fulltime in de keuken gestaan om alles voor te bereiden en het eten was heerlijk. Ze had onder andere gevulde kool gemaakt en dat is suuuuuuperlekker!! Het is denk ik mijn lievelings-Hongaarse-eten :) Tweede paasdag hebben we een paaslunch bij ons thuis gehad en kwam Andi (niet het zusje, maar Zsuzsi’s goede vriendin) ook. Het was heel erg gezellig! Een ontzettend leuke dag!

Vorige week heb ik een doos met spulletjes uit Nederland ontvangen. Ik had gevraagd of pap en mam wat spulletjes wilden verzamelen die typisch Nederlands zijn. Ik ben superblij met de washandjes (want dat kennen zie hier niet). De pannenlappen, keukenschort, theedoek en handdoek heb ik aan Melinda gegeven. Ze vond het heel erg leuk! Vandaag heb ik nog een doos ontvangen en dit keer met etenswaren. De stroopwafels en speculaas zijn Zsuzsi’s favoriet, dus daar was ze heel blij mee. Ook de oud-Hollandse mini zuurstokjes zijn leuk! De Wilhelmina pepermuntjes mochten natuurlijk ook niet ontbreken. Nu ik de zakjes met juspoeder heb ontvangen, kan ik binnenkort het internationale diner gaan verzorgen: gehaktballen in oma-jus, gekookte aardappels en groente. Het is misschien een beetje saai, maar als je typisch Nederlands eten wilt, kan het niet beter! Toch?

Ik heb nu al zin om mijn volgende blog te schrijven, want dan kan ik namelijk schrijven over mijn uitstapje naar Eger, waar ik samen met een aantal andere dames bij een Hongaarse buddy (niet de mijne overigens) thuis ben uitgenodigd. Maar, nog iets veel bijzonderderderders: maandag 28 april ga ik naar de koningsdagreceptie op de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Boedapest!!!! Hoezeeee! Kan ik eindelijk mijn oranje jurkje aan, haha

  • 23 April 2014 - 20:45

    Jan:

    Hoi, Carine,
    Doe je nou een studie culinaire technieken of nederlands...:-)
    Leuk om te zien dat je je zo vermaakt en niet alleen maar aan de studie bent.
    Lijkt me ook erg tof om met zo,n internationale groep om te gaan.
    Neem alsjeblieft ook wat lekkere recepten straks mee terug!

    Groetjes van Jan en Dees

  • 23 April 2014 - 21:03

    Marieke Van Den Heuvel:

    Hee Carine,

    Wat leuk om te lezen! Je wordt echt in de cultuur ondergedompeld ;) heel veel plezier nog!

    Liefs,
    Marieke

  • 23 April 2014 - 21:15

    Mams:

    Leuk verhaal weer en Hi geweldig dat schort. Kan zien dat ie wat te groot is maar wel superleuk om te zien dat ze hem aan heeft. Fijn dat het tweede pakket volledig is aangekomen. Nu kun je aan het koken. Weet je al wel welke groente...Bloemkool ?? Kennen ze dat ? En wat leuk die eend van appel.....Inderdaad wel de recepten mee naar Nederland nemen! Liefs xx

  • 23 April 2014 - 21:32

    Jose:

    Hoi Carine,

    Dat jij het daar naar je zin hebt, is wel duidelijk, te zien aan al die heerlijke verhalen! Leuk om ook eens wat van andere culturen te kunnen proeven. Dat recept van die gevulde kool, klinkt goed, meebrengen dus!!! Haha. Leuk ook om te lezen wat je allemaal ziet van de steden in de omgeving.
    Groetjes van ons en blijf genieten!
    José

  • 23 April 2014 - 22:46

    Ingeborg:

    Volgens mij heb je het heel leuk! Wat ontzettend fijn voor je!

    Ben je al in een badhuis geweest???

  • 23 April 2014 - 23:20

    Gerben:

    Heey zusje,
    Lekker ondernemen, mooi!
    Het eten is ook aangekomen, wat leuk.
    Veel plezier nog daar!

  • 24 April 2014 - 15:09

    António En Tante Nardy:

    Hoi Carine,

    Wat een leuke foto's en een geweldig verhaal weer. Kunnen we allemaal een beetje meegenieten met jou. Scheelt ook een heleboel 'vertellen' als je weer terug komt.

    Ja, wijnproeverij zou ik nog maar eens over doen. Vinden Jan en Erna vast geen probleem.

    Veel plezier op de koningsdagreceptie met je oranje jurkje!!

    groetjes
    António en tante Nardy

  • 24 April 2014 - 17:19

    Oma Wessels :

    hallo carine weer een mooi verslag geweldig wat je allemaal meemaakt defotos zijn ook erg mooil leuk dat je daar ook konings dag viertgeniet er maar van dat maak je maar een keer mee groeten van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 10263

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: