Mooiweerfietsers en zondagsrijders - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu Mooiweerfietsers en zondagsrijders - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

Mooiweerfietsers en zondagsrijders

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

09 April 2014 | Hongarije, Debrecen

Lieve allemaal!

Woensdag 2 maart was ons internationale diner bij Anna. Ze heeft heerlijk Moldavisch gekookt. Van tevoren had ik geen idee wat ik me bij Moldavisch eten moest voorstellen, maar het was heerlijk. Ze had een lekker salade, een soort minigehaktbaldingetjes en een aardappelpuree met gebakken ui en champignon. Als toetje was er een heel erg bijzondere taart van dunne wafels met karamel en crème. Valentina was die dag jarig, dus dat hebben we ook meteen gevierd ;)

Afgelopen weekend zijn we met een groep van 10 studenten naar het stadje Szeged geweest. Ik zeg stadJE, maar het is de derde grootste stad van Hongarije en is qua inwonertal ongeveer net zo groot als Nijmegen. Het is een veel mooiere stad dan Debrecen en ziet er heel knus en gezellig uit. Helaas was ook dit weekend het weer niet al te best. Het was niet koud, maar het regende wel veel. We hebben de hele stad gezien en in elk parkje stonden ladingen tulpen. Ja, tulpen! De anderen maakten er constant foto’s van (ze zijn van agricultuur, dus wel begrijpelijk) maar ik als Nederlander kan dat echt niet maken hoor. Haha. Ik kan daar toch niet als een toerist foto’s gaan staan maken van één van NEDERLANDS bekendste handelsmerken?? Maar… ze waren wel mooi!
Tijdens de lunch wilden we gaan eten bij een Hongaars restaurant en om die te vinden, hebben we willekeurig een jongen aangesproken (nou ja… willekeurig… hij was best een leuke verschijning…) om te vragen of hij een restaurant wist. Hij raadde ons een restaurant aan waar we de vissoep zouden moeten proberen, maar helaas waren alle tafels bezet. We hebben gereserveerd voor de avond en die vissoep… die is echt ontzettend lekker! Het was een vrij pittige soep door de enorme hoeveelheid paprika, maar het is vanaf nu een van mijn favoriete gerechten hier.
Al met al was het was een geslaagd weekend!

Ik loop inmiddels twee maanden rond op de universiteit en het lijkt me wel eens tijd worden om aan jullie te vertellen wat voor vakken is precies volg bij Duits. Ik heb in totaal 9 vakken, waaronder een aantal verschillende geschiedenisvakken: cultuurgeschiedenis van de Duitstalige landen, geschiedenis van de media, geschiedenis van de Germaanse volkeren en talen, moderne Landeskunde (geschiedenis van de moderne tijd in Duitsland). Verder heb ik nog een vak waarbij we literatuur en andere mediums met elkaar vergelijken, in deze periode is dat literatuur en film. Erg interessant. Aangezien mijn Duits qua schrijven en spreken niet al te best is, ben ik blij dat ik ook nog de vakken verbale en schriftelijke communicatie heb. Het zijn niet de leukste vakken, maar wel leerzaam. Om mijn uitspraak en luistervaardigheid te verbeteren, volg ik het vak fonetiek. Dat is de zogenaamde ‘klankleer’. Bij Nederlands heb ik dat ook al gehad, dus ik heb wat betreft de theorie een voorsprong en ook de uitspraak van bepaalde dingen (zoals ik al vertelde over de ‘sjwa’) gaan mij bijzonder goed af. Tot slot heb ik nog grammatica en dat is echt een ramp. Ik heb op de middelbare school echt ontzettend weinig grammatica gehad (en dat is inmiddels ook al wat jaartjes geleden, dus ben ook heel erg veel vergeten) én ik loop gigantisch achter bij de andere studenten, aangezien de meeste studenten al zo’n 10 of 12 jaar Duits hebben gehad. Grammatica vind ik normaal wel interessant, maar ik mis nu veel te veel basiskennis en kan het daardoor bijna niet volgen. Maar ik doe mijn best! ;)

Deze week is er een gastspreker, prof. Joop van der Horst, uit Nederland te gast in Debrecen. Hij zou afgelopen dinsdag (08 april) een lezing houden over de cultuurverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Dat leek me een ontzettend leuk onderwerp, maar ik heb elke dinsdag van 8.00 tot 20.00 colleges. Ik zou een college kunnen skippen, maar de lezing was natuurlijk net tijdens de grammaticales, waarin we ook nog een grote toets moesten maken. Ik had me er twee weken geleden dus al bij neergelegd dat ik de lezing moest missen, maar vlak voor de lezing begon, heb ik mij toch bedacht. Ik ben hier in Hongarije om vooral een heel erg leuke tijd te hebben, dus waarom ga ik in hemelsnaam moeilijk zitten doen? Ik ga grammatica toch niet met een voldoende afsluiten, dus als ik een les (en toets) mis, dan is er geen man overboord. De lezing was erg leuk, dus ik ben blij dat ik toch gegaan ben. En voor iedereen die benieuwd is naar de cultuurverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders: iets met mandarijnen, verkeersborden en begrafenissen.
Na de gastlezing begon de les Nederlands. Joop van der Horst had gevraagd of hij bij mijn les mocht komen kijken en dus kwam hij erbij zitten. De studenten moesten eerst een toets schrijven en daarna hebben we verder gewerkt in het boek. Ik vond het een geslaagde les, maar ik er niet aan wennen dat die Hongaarse studenten zo stil zijn. Dat is niet alleen in mijn les, maar ook als andere docenten lesgeven en in de lessen van Duits. Ongelooflijk. Als er een vraag wordt gesteld, moet je echt iemand gaan aanwijzen, want anders zitten ze een halfuur later nog naar hun tafel te staren. Merkwaardig. Ik heb geprobeerd ze een beetje enthousiast te maken en uiteindelijk hebben ze leuk meegedaan.
Aan het eind van deze 12-urige lesdag, was ons wekelijkse internationale diner! Dit keer dus op dinsdag in plaats van woensdag, want op woensdag konden er te veel mensen niet. Alberto heeft zich flink staan uitsloven in de keuken en toverde heerlijke Spaanse tapas op tafel. Daarbij had hij ook nog Sangria gemaakt: superlekker! Het was een ontzettend gezellige avond met leuke mensen en lekker eten. Genieten!

Ik ga nog steeds fanatiek met de fiets naar de uni, of het nou regent of niet. Dat kan ik van de Hongaren niet zeggen hoor. Ik noem ze daarom ook mooiweerfietsers, want zodra de zon schijnt, kan ik mijn fiets nergens meer parkeren en zijn alle fietsenrekken (nu moet je niet in Nederlandse hoeveelheden fietsenrekken denken…) bezet. Als het regent, is er geen fietser meer te bekennen. Watjes! ;) Daarbij is het eigenlijk ook een gevaar voor eigen leven om met de fiets van A naar B te verplaatsen. De overige weggebruikers raken totaal in paniek als ze een fietser tegenkomen. Als een voetganger bijvoorbeeld over het zebrapad loopt en ik kom er op de fiets aan, dan gaan ze of stilstaan of superlangzaam lopen of ineens rennen. Niet handig, want als ‘ervaren fietser’, schat je van tevoren in met welke snelheid je zo’n situatie moet benaderen om te voorkomen dat je moet afstappen. In Nederland blijven voetgangers over het algemeen gewoon doorlopen, waardoor je er precies net voor of na langs kunt fietsen. Helaas, dat gaat hier niet. Ook auto’s vormen een bedreiging. Ze hebben gewoonweg geen flauw idee wat ze met ‘ons fietsers’ aanmoeten. Als ze voor het stoplicht staan te wachten, zetten ze de auto strak langs de stoeprand, waardoor fietsers er niet meer langs kunnen. Verder snijden ze fietsers af, drukken ze van de weg en vinden ze ons irritant. Zondagsrijders! Als fietsers is het dan ook het verstandigst om midden op de weg je plek op te eisen (en met oogkleppen op net doen of je gek bent), want op die manier kunnen ze je niet aan de kant drukken. En zelfs voor Hongaarse automobilisten gaat het een stap te ver om dwars over je heen te rijden, dus midden op de weg ben je het veiligst.

Voor aankomend weekend heb ik weer een leuk tripje op het programma staan: Tokaj, een wereldberoemde wijnplaats (had er nog nooit van gehoord…). En ik heb superleuk nieuws: 28 april ben ik samen met 14 andere docenten en studenten uitgenodigd op de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Boedapest voor de Koningsdagreceptie! Superleuk!

Heel veel liefs

  • 09 April 2014 - 21:04

    Oma Wessels :

    hollo carine ik kan me voorstellen dat je de tulpen grappig vond wij zijn naar keuken hof geweest we een heel verschil met die paar tulpen op je foto het was erg mooi in keukenhof hetwas weer een best verslag je maakt daar heel wat mee wat een hoop vakken heb je nog wat het fietsen betreft ja daar moet je een hollander voor zijnik wens je nog veel plezier groetjes oma en opa wessels


















  • 09 April 2014 - 22:21

    António En Tante Nardy:

    Hallo Carine, we krijgen gewoon honger bij het lezen van jouw berichten. Al dat lekkere eten! Wat leuk dat de professor bij jouw les heeft gekeken. Mirjam is trouwens vandaag voor 1 dagje in Boedapest om een training te geven. Dus even heel dicht bij jou, maar helaas heeft ze geen tijd voor een bezoekje aan jou. Succes Verder met de grammatica en tot de volgende keer. Liefs António en tante Nardy

  • 11 April 2014 - 17:06

    Mams:

    hoi hoi

    Ik zie dat opa en oma heel veel enters gebruikt hebben ;-)
    Leuk verhaal weer. Stoer dat je laat zien wat fietsen is...bij goed en slecht weer en bij druk verkeer !
    Ik hoop alleen dat ze jou ook altijd op tijd zien.
    Veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 10259

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: