Hallo, dankjewel, sorry, universiteit, paprika - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu Hallo, dankjewel, sorry, universiteit, paprika - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Carine Eskes - WaarBenJij.nu

Hallo, dankjewel, sorry, universiteit, paprika

Door: Carine

Blijf op de hoogte en volg Carine

05 Februari 2014 | Hongarije, Debrecen

Die woorden ken ik ‘al’ in het Hongaars: Szia (siejaa), köszönöm (kussunnum), bocsi (botsjie), egyetem (edjètèm) en paprika. Goed hè! Over een halfjaar kan ik jullie dus allemaal imponeren met mijn geweldige Hongaars ;)

Maar laat ik bij het begin beginnen. Gisterochtend (dinsdag) ben ik met pap, mam en Reninka om half 6 vertrokken naar Eindhoven. Om 8.55 vertrok mijn vliegtuig en twee uur later stond ik in Debrecen, Hongarije. Onderweg zag ik al dat er overal sneeuw lag! Jeeej! Toen we over Debrecen vlogen (want we gingen er eerst overheen, maakten een haarspeldbocht en vlogen weer terug) zag ik de universiteit al liggen. Zsuzsi (zzoezzie) had mijn al gewaarschuwd dat het vliegveld heel klein is, en dat klopte. Stel je voor dat Zelhem of Doetinchem een vliegveld zou hebben, zo groot (dus klein) was het. Gelukkig was mijn bagage ook aangekomen en kon ik op zoek naar Zsuszi en haar moeder. Ik heb ze gevonden hoor. Zsuzsi spreekt hartstikke goed Nederlands, maar haar moeder spreekt alleen Hongaars en een beetje Engels. Even wennen hoor in het begin. Normaal praat ik natuurlijk honderduit om mensen een beetje te leren kennen, maar in het half Nederlands/Engels/Hongaars is een gesprek wel wat lastig. Thuis aangekomen heb ik ook de vader ontmoet en hij spreekt ietsje beter Engels. Het zijn hartstikke aardige mensen en wat dat betreft gaat het helemaal goed komen. Gedurende die dag heb ik nog verder kennisgemaakt met Zsuzsi en haar ouders, ik heb mijn koffers zo goed als uitgepakt en ’s middags heb ik Andi, het zusje, ontmoet. Er heeft een kleine wijziging in de slaapkamerplannen plaatsgevonden, want ik slaap niet op de kamer van de ouders, maar op Zsuzsi’s kamer. Geen tweepersoonbed, maar wel ruime kamer! Zsuzsi’s ouders blijven nu nog twee weken in Hongarije en vertrekken daarna weer naar Engeland om te werken, dus was het handiger om op Zsuzsi’s kamer te slapen. Helemaal prima!

Dinsdagavond had ik al meteen de eerste borrel op het programma staan. Het was een kennismaking met mijn Erasmusbuddy’s. Ik ben samen met Zsuzsi gegaan, omdat ik de weg nog helemaal niet ken. Het grootste deel van mijn buddy’s komt uit Brazilië en blijft een jaar lang in Debrecen. Het zijn heel gezellige mensen! In een kroegje hebben we met z’n allen wat gedronken en kennisgemaakt. Zoals ik zei, komen de meesten uit Brazilië, maar er zijn ook Scandinavische meisjes, een mexicaanse, twee Duitsers (maar die zitten er al een halfjaar en gaan binnenkort weg)… Ik weet niet precies meer wie wie is en hoe ze allemaal heten, want het was een groep van 15/20 man en was een combinatie van verschillende buddy-groepjes. Ik weet dus ook niet wie er nou officieel in mijn groepje zitten ;) Rond een uur of half 11 zijn Zsuzsi en ik naar huis gegaan, want ik was helemaal kapot na zo’n lange dag met veel nieuwe indrukken.

Ik heb heerlijk geslapen en hoefde er vandaag (woensdag) pas om half 9 uit. Daarna zijn Zsuzsi en ik naar de universiteit gegaan om een vriendin, Judit (Joedit), te ontmoeten. We hebben een rondje universiteit gedaan en zijn langs het Erasmusbureau gegaan. Daar kreeg ik niet al te vriendelijke te horen dat ik in een van de vele mailtjes had kunnen lezen dat ik volgende week woensdag de registratiedag had en het totaal zinloos was dat ik nu langskwam… ook hallo. De universiteit is echt ongelooflijk mooi. Stel je een filmische universiteitslocatie voor… een enorm groot oud mooi gebouw met van die stenen trappen en enorme dikke grote houten deuren. Dat dus. Echt heeeeel erg mooi. Foto’s komen er nog wel een keer aan ;) Ondertussen heb ik een seasonticket voor het OV gekocht (kostte maar liefst 6750 forint, das wel 22 euro….).Gedrieën zijn we naar huis gelopen (want fietsen doen ze niet zo veel en zeker niet als er sneeuw ligt…) waar Zsuzsi een heerlijke caffee latte heeft gemaakt voor ons.

En nu zit in aan tafel dit verhaaltje te schrijven. Zonet heb ik een typisch Hongaars gerecht gehad als lunch: gevulde kool. Ik weet nog niet of ik het lekker vind, maar het zijn koolbladeren gevuld met een vlees-rijst mengels. Daarbij eet je dan crème-fraîche en brood. Op het moment ben ik alleen thuis, want Judit had een afspraak, Zsuzsi is werken en haar ouders moesten ook weg. Ik heb nu dus weer even de tijd om bij te komen. Het is namelijk behoorlijk vermoeiend om steeds te moeten schakelen tussen Engels en Nederlands en dan ook nog te proberen om iets te bakken van het Hongaars om je heen. Vanavond heb ik een ESN (Erasmus Student Network) bijeenkomst. Verder heb ik tot nu toe weinig plannen voor de komende tijd.

Ontzettend leuk om jullie reacties en berichtjes te lezen :) Vooral blijven doen ;)

  • 05 Februari 2014 - 14:41

    Stijn:

    Hahahahha, elke keer als er Zsuzsi staat lees ik zusje. beetje gek als je dan het zusje van zusje ontmoet :P

  • 05 Februari 2014 - 17:34

    Mam:

    Het klinkt helemaal zoals je het gehoopt had volgens mij. Lijkt me super de universiteit te zien. Mogen wij daar ook een kijkje nemen in juni, denk je ?? Klinkt inderdaad dat het aardige mensen zijn. Fijn dat de start goed is. liefs mam

  • 05 Februari 2014 - 18:20

    Gerben:

    Lekker bezig en geniet er lekker van!

  • 06 Februari 2014 - 00:43

    Mariëlle:

    Waaaah leuk om te lezen !! Geniet !!

  • 07 Februari 2014 - 14:01

    Thea:

    Wat apart dat jij in de sneeuw zit, ik heb gister de hele middag lekker met de kindjes voor het huis
    in de zandbak gespeeld in het zonnetje bij ong.10 graden! Bij Ren E nog alles rustig! Fijn dat de eerste
    indruk goed is en leuk om je verslag te lezen! groetjes Thea

  • 08 Februari 2014 - 21:28

    António En Tante Nardy:

    Hallo Carine,
    Fijn, dat de reis goed is gegaan. En een leuke eerste dag is het halve werk ofzo.. Lijkt me inderdaad lastig om de hele tijd te schakelen tussen allerlei talen. Enne... voor die Brazilianen kunnen wij je nog wel aan een mondjevol Portugees helpen (ha,ha). Tot nu toe krijg ik nog geen berichtje op mijn mail als je een bericht op je waar ben jij nu hebt gezet, dus om dan als eerste te reageren wordt erg lastig! Misschien gaat dat nog lukken in de tijd dat je daar bent. Sneeuw zit er hier voorlopig nog niet in en voor ons in elk geval de eerstkomende week helemaal niet, want wij gaan een weekje naar Portugal. Carine, geniet van alles en blijf ons op de hoogte houden, dan kunnen we een beetje meegenieten,

    groetjes
    António en tante Nardy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 10257

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juli 2015

Studeren in Debrecen

Landen bezocht: